به گزارش طریق پرس، محمدحسن اسدی شامگاه گذشته در حاشیه هشتمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژههای عمرانی بزرگ مقیاس در سال ۱۴۰۳ ضمن تسلیت حادثه دلخراش سانحه هوایی بالگرد رئیس جمهور شهید و همراهان ایشان، گفت: طبق روال شنبه شبها در شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز بازدیدهای شبانه در دستور کار قرار دارد و شیفت شب پروژههای بزرگ مقیاس شهرداری برقرار است.
وی تصریح کرد: اجرای خطوط ریلی در کلانشهرها جزو پروژههای مهم و با اهمیت مدیریت شهری محسوب میشود، زیرا کاری فنی، پیچیده و در عین حال زمانبر و پرهزینه است و باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود.
شهردار شیراز با بیان اینکه اواخر سال گذشته دستگاه تیبیام در ایستگاه گلستان مستقر و شروع به کار کرد، خاطرنشان کرد: معمولا حین کار با مسائل و موضوعات خاص و غیرمترقبهای مواجه میشویم، مثلا یکی از این موضوعاتی که موجب کمی تاخیر شد و باید حتما برق رسانی انجام میدادیم، اتصال برق از شبکه اصلی و سراسری بود که درنهایت این مشکل هم برطرف شد.
اسدی، طول خط ۳ مترو شیراز را ۱۲ کیلومتر مربع با ۸ ایستگاه اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی ۵ ایستگاه در دست انجام است. یکی از ایستگاهها توسط سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز و مابقی توسط شرکت شمس عمران در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه دستگاه تیبی ام خط ۳ مترو در ایستگاه گلستان با عملیات خاصی به شیراز رسید و از مراحل سخت آن خارج شدیم، گفت: شهرداری شیراز جزو شهرهایی است که به جز خط ۳، خط دو هم از میدان امام حسین (ع) و میدان آزادی به سمت سعدی و در دست اجرا دارد. خط ۴ مترو هم در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز در دست تصمیمگیری نهایی است. پیمانکار اتصال خط یک به ۴ نیز مشخص شده است.
شهردار شیراز اضافه کرد: خطوط مترو جزو پروژههای با اهمیت است به ویژه خط ۳ که میتواند به سایر خطوط متصل شود.
وی تاکید کرد: از آنجا که هیچ بخشی از شیراز حجم و تعداد جمعیت آن به میزان شمال غرب نیست و بسیاری از شهرکها در این منطقه قرار دارند، لذا به نظر میرسد خط ۳ مهمترین خط مترو شیراز باشد.
اسدی در خاتمه سخنانش از کلنگزنی دو تقاطع در کمربندی جنوبی شیراز و بهرهبرداری از یک فرهنگسرا و بوستان طی دو روز آینده خبر داد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان، بیان کرد: طی چهار پنج سال آینده با خطوط ریلی در چهار محور شیراز، شاهد یک تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل و ترافیک این کلانشهر خواهیم بود و یک تسهیل خوبی در ترافیک و آسایش مردم با استفاده از حجم خطوطی که به اتمام میرسد، صورت میگیرد و بخش زیادی از شهر شیراز که از نظر طولی مسافت زیادی دارد تحت پوشش قرار خواهد گرفت، البته مدیران آینده هم باید ادامه خط ۴ و ۵ که طرحهای مصوب دارد را در جریان بیندازند.
رضا محمدیان تاکید کرد: مترو با توجه به نبود آلایندگی و مزاحمتهای ترافیکی، یک وسیله مهم برای عبور و مرور شهری محسوب میشود.
امیر یقطین، رئیس حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در ادامه این جلسه به تشریح روند پیشرفت پروژه بزرگ خط ۳ مترو این کلانشهر پرداخت و گفت: خط ۳ مترو شیراز از پل معالی آباد و در نخستین ایستگاه از شهید چمران آغاز میشود.
وی ادامه داد: دومین ایستگاه به صورت زیرزمینی در حال عملیات اجرایی و تحت عنوان ایستگاه میلاد در دست ساخت قرار دارد. عملیات طراحی دو ایستگاه صنایع و دکتر حسابی نیز انجام و نقشهها آماده شده و تصمیم گیری طی روزههای آینده انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: ایستگاه بهشتی توسط شرکت شمس عمران در نزدیکی پل شهدای جهاد در حال عملیات اجرایی است و پیشرفت مناسبی دارد. ایستگاه آفرینش نیز توسط شرکت شمس عمران طبق زمانبندی در حال اجراست. همچنین ایستگاه گلستان در حال حاضر شفت ورودی تیبیام است که وظیفه دارد این دستگاه ۹ متری را پشتیبانی کند.
یقطین افزود: پشتیبانی دستگاه، ارسال فوم، تجهیزات و خروجی خاک از این شفت توسط نوار نقاله انجام میشود.
وی با بیان اینکه دستگاه تیبیام مستقر شده دستگاهی کاملا پیشرفته و در حال حفاری است، گفت: برنامه ما این است که این دستگاه در یک زمان سه ساله از ایستگاه گلستان حرکت کند و در پیاده راه سلامت و حاشیه بلوار جنوبی بولوار شهید چمران از زمین خارج شود.
حسین شاهسون، مدیرعامل شرکت شمس عمران نیز در این بازدید بیان کرد: این شرکت زیر مجموعه وزارت دفاع است و همانگونه که در حوزه دفاعی کار میکند امید است خدمتگذار خوبی هم برای مردم شیراز باشد.