5
اردوغان؛

تلاش برای تطهیر خاندان علی اف

  • کد خبر : 9326
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۰۳
تلاش برای تطهیر خاندان علی اف
تفکر و فعالیت پان ترکیسم در منطقه با اهداف بالاتر و مهمتری شکل گرفته است و آن ایجاد پان تورانیسم با محوریت ترکیه است.

یادداشت / طریق پرس ، دم خروس رویکرد ضد ایرانی و همینطور ضد شیعی که الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان در طول سالهای اخیر داشته است بیرون زده و می توان او و دولتش را ضد اسلامی ترین حکومت به اصطلاح مسلمان در جهان دانست.

دستگیری شیعیان به هربهانه ای از جمله ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ، نفرت این خاندان را بیش از پیش عیان کرده تا بر کسی پوشیده نباشد که او علاوه بر دشمنی با ایران به مردم خود نیز در صورت داشتن گرایش و حب حداقلی به ایران رحم نخواهد کرد.

زندانهای باکو اکنون بجای اینکه از دزد و خلافکار و تروریست های تکفیری حاضر در این کشور پر باشد ، با شیعیان و دیگر مرتبطین با آنها تکمیل ظرفیت شده تا علی اف را در پله و گام بالاتری نسبت به غرب در مقابله با ایران قرار دهد.

در میان ترویج و اقدامات ضد شیعی و ایرانی همسایگانمان ، جریان پان ترکیسم  داخلی نیز بیکار ننشسته و تمام توان خود را برای هدایت و همسو کردن استانهای ترک زبان کشورمان جهت ایجاد دولتی واحد با قومیت ترک بکار گرفته است ،البته نمی توان نقش برخی مسئولین را در این نوع وقایع را نادیده گرفت ، مدیران و مقاماتی که در داخل بایستی به یکپارچگی و وحدت کشور کمک کنند ، جارچی و بازیچه تفکر تجزیه طلبانه غربی شده و حالا در خوش بینانه ترین حالت غیر ارادی در زمین دشمن بازی میکنند.

جریان پان ترکیسم در منطقه با اهداف بالاتر و مهمتری آغاز شده است و آن هم ایجاد پان تورانیسمی است که بسیاری از رهبران کشورهای منطقه در تلاش برای ثبت آن بنام خود بوده تا بتوانند در نظم جهانی که شکل خواهد گرفت تأثیرگذار باشند.

جریان پان تورانیسمی که در شرایط کنونی هدایتش توسط ترکیه شکل گرفته ، نخجوان و  آذربایجان را از شرق در ابتدا بایستی با خود همراه کرده و در ادامه به کشورهای شرق دریای قزوین(کاسپین) رسیده تا امپراطوری را که در ذهن داشته اند به واقعیت تبدیل کند ، و از غرب ترکیه نیز تا بخشی از اروپا امتدادش ادامه خواهد داشت.

همانطور که پیشتر در یادداشت هایی چندگانه یادآور شده بودیم هدف ترکیه ام القری شدن در منطقه است و نوع عملکردش در حمایت کشورهای ترک کوچکتر این را اثبات می کند.

مانع اصلی در پیش روی به سمت شرق ، ارمنستان بوده و فقط ایجاد کریدور زنگزور(دالان تورانی ناتو) است که با راه اندازی آن ، این مهم برای ایجاد پان تورانیسم محقق خواهد شد.

قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در عدم اجازه ایجاد این مسیر به اصطلاح  اقتصادی که ضمن تحقق موضوع ذکر شده ، وظیفه کنارگذاشتن ایران از دستیابی گسترده به بازارهای جهانی و همینطور قطع مسیرهای زمینی بین ایران و روسیه را در بر خواهد گرفت ، دلیلی بوده تا علی اف پسر(الهام علی اف) رویکرد و تفکر ضد ایرانی خود را بروز داده و به هر چیزی چنگ بیاندازد تا بتواند زنگزور را راه اندازی کند.

علی اف پدر(حیدر علی اف) نیز در راهبرد ضد ایرانی خود کم نگذاشته و بنا به زمان و تجهیزاتی که در اختیار داشته عمل کرده است و این رفتار پسرش را به گونه ای می توان الگو گرفته از پدر نامید.

حیدر علی اف که حدفاصل جنگ های اول و دوم جهانی در نخجوان متولد شده و تفکری را که هم اکنون ترکیه و آذربایجان آن را سرلوحه قرار داده اند که همانا روحیه ای بر ضد ارامنه است داشت ، با اینکه خودش از مامورین و عضو سرویس اطلاعاتی شوروی سابق(KGB) بوده ، در چندین مورد با دولت مرکزی بر سر سیاست های حاکمیتی در مناطق تحت سلطه به اختلاف خورده و در کهن سالی با اطلاع از افول اتحاد جماهیر شوروی ، استقلال آذربایجان را از شوروی اعلام کرده و اقدام به تاسیس حزب آذربایجان نوین که اکنون نیز پسرش سکاندار آن است کرد.

از سالهای قبل از استقلال آذربایجان ، تفکر کمونیستی که در حیدر علی اف وجود داشت به یکباره فروکش کرد و پس از به قدرت رسیدنش در آذربایجان به سمت غرب گرایش پیدا کرده و همین روش تا به امروز ادامه داشته است.

اگر بگوییم حیدر علی اف از ابتدا با هدف ایجاد امپراطوری پان تورانی که در سر داشته است به عضویت KGB در آمده است تا در ادامه بتواند با هموار کردن مسیر برای رسیدن به آن عمل کند ، سخن بی راهی نگفته ایم.

پس از پایان جنک جهانی اول و با شکست و تجزیه عثمانی دیگر امیدی به بازگشت زودهنگام آنان به چرخه قدرت وجود نداشت ،و آن زمانی بود تا حیدر علی اف با ترویج و پروراندن تفکراتش برای تورانیزه کردن منطقه بتواند خود را به عنوان شخصیتی شاخص معرفی کند.

عملکرد غرب گرایانه خاندان علی اف و دوری هر چه بیشتر از شوروی (اکنون روسیه) ،به مذاق ترکیه ای که در این ماجرا پیشتاز بوده است خوش آمده و برای قهرمان جلوه دادن خاندان علی اف از هر فرصتی استفاده کرده اند. القای فاتح بودن در نبرد با ارمنستانی که در آرتاساخ و قره باغ منجر به کشته شدن بیش از ۳۰ هزار نفر از طرفین شد را به گونه ای بیان می کنند که اگر کسی نداند گمان برده در جنگ جهانی پیروز شده اند.

همان نبردی که حیدر علی اف با ارمنستان بر سر مناطقی از قره باغ در سالهای پایانی قرن بیستم داشته ، جهت ایجاد و پیش بردن پان تورانیسمی که اکنون نیز الهام علی اف بر او اصرار دارد بوده است.نمی توان از حق گذشت که تمامی این امور از طریق ترکیه و حزب حاکم آن اداره می شود و در بخش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

انتهای بخش اول

میلاد پناهی

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=9326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.