1
۶۶ پروژه جدید در دفتر توسعه شیراز ثبت شد

فصل سی‌وهفتم کتاب عمران و آبادانی شیراز با ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان آغاز شد/ شهرداری شیراز پرچمدار اقدامات عمرانی

  • کد خبر : 13806
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
فصل سی‌وهفتم کتاب عمران و آبادانی شیراز با ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان آغاز شد/ شهرداری شیراز پرچمدار اقدامات عمرانی
فصل سی‌وهفتم کتاب عمران و آبادانی شیراز با افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۶ پروژه به ارزش ۱۲ همت و حضور وزیر کشور، مقامات ملی، استانی و شهری در دفتر توسعه این کلان‌شهر به ثبت رسید.

به گزارش طریق پرس، فصل سی‌وهفتم کتاب عمران و آبادانی شیراز با افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۶۶ پروژه به ارزش ۱۲ همت و حضور وزیر کشور، مقامات ملی، استانی و شهری در دفتر توسعه این کلان‌شهر به ثبت رسید.

تحقق همبستگی ملی با کارآمدی و خدمت به مردم

وزیر کشور در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز‌های ۲ و ۳ بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز ایران عزیزمان بیش از هر زمان دیگری نیاز به امنیت، آرامش، رفاه، همبستگی ملی و امید و امیدآفرینی دارد، اظهار کرد: با تدبیر رئیس‌جمهور، گام نخست تشکیل دولت وفاق ملی برداشته شد که گام بزرگی برای پیشرفت ایران اسلامی است، اما این به معنای پایان کار نیست، چرا که تحقق همبستگی ملی و پیشرفت همه جانبه به مؤلفه‌های دیگری هم نیاز دارد که کارآمدی و خدمت به مردم از مهمترین آنها هست.

اسکندر مؤمنی همچنین با تأکید بر این نکته که باید تلاش کنیم زندگی جاری مردم با آرامش و سهولت همراه باشد، عنوان کرد: همبستگی ملی تنها با شعار محقق نخواهد شد و هر مدیری در هر مسئولیتی باید برای رفع مشکلات مردم وبهبود معیشت آنها تلاش کند و این موضوع به ویژه برای مدیران شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

لزوم حفظ رعایت کرامت همه مردان و زنان سرزمین

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این موضوع که احترام به مردم و حفظ رعایت کرامت همه مردان و زنان سرزمین با هر نژاد، سلیقه و قومیتی از اولویت برخوردار است، گفت: این مهم ایجاد هم افزایی خواهد کرد.

وزیر کشور اضافه کرد: بسیاری از مواقع شهروندی به اداره‌ای مراجعه می‌کند و کارش هم انجام می‌شود، اما توأم با کرامت نیست و برعکس ممکن است کارش به دلایل متعدد قانونی انجام نشود، اما اگر با احترام و اقناع با وی برخورد شود، راضی از آن محل برمی‌گردد.

مقام عالی وزارت کشور که در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز‌های ۲ و ۳ پروژه بزرگراهی شهید آیت‌الله رئیسی سخن می‌گفت، ادامه داد: همانگونه که به پدر و مادر و فرزندان خود احترام می‌گذاریم، باید همه مردمان ایران زمین را همانند خانواده خود ببینیم و نباید بین انسانی که به مراکز دولتی و خدماتی مراجعه می‌کند، تفاوتی وجود داشته باشد.

مؤمنی همچنین با تأکید مجدد بر حفظ احترام به مردم به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی، از رعایت عدالت و فرصت‌های برابر برای همه مردم و مناطق شهری سخن گفت و افزود: به دلایل مختلف پیشرفت و توسعه در ایران، عموما در شهر‌ها و استان‌های بزرگ متمرکز شده، در حالی‌که باید عدالت و فرصت برابر، برای همه مردم در همه مناطق شهری ایجاد شود.

وی با تقدیر از را‌ه‌اندازی مراکز متعدد فرهنگی در حاشیه شهر شیراز، گفت: نیاز همه مردم وجود مراکز فرهنگی، خدماتی و درمانی است و البته این مهم، رویکرد دولت وفاق ملی هم هست.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های نیمه تمام ذکر و عنوان کرد: پروژه‌های زیادی داریم که می‌توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد؛ برخی نیمه تمام هستند، اما جاری، برخی راکد و برخی کاملا تعطیل هستند.

مؤمنی از همه مسئولان خواست که پروژ‌ه‌های نیمه تمام را دسته. بندی و براساس اهمیت و اولویت، به عنوان پروژه‌های پیشران در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: برخی از پروژه‌ها درصد پیشرفت بالایی دارند، اما با کمبود منابع مالی هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

وزیر کشور ضمن ابراز خرسندی از بهره‌برداری پروژه‌های شهرداری شیراز، گفت: امروز عملیات اجرایی نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه آغاز و یا به افتتاح و بهره‌برداری رسید.

مؤمنی خواستار بهره‌برداری پروژه‌ها در موعد مقرر شد و گفت: منابع به سختی به دست می‌آیند، لذا نباید پروژه‌ای روی زمین بماند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مردم هرکجا که موفقیتی باشد به مجموعه نظام اجرایی کشور تعمیم می‌دهند و هر کجا هم اقدامی روی زمین باشد باز هم به نظام اجرایی نسبت می‌دهند، تأکید کرد: پس همه باید با اقدامات بین بخشی تلاش کنیم تا ایران در همه جنبه‌ها پیشرفت کند.

وزیر کشور همچنین همزمانی شروع فعالیت دولت چهاردهم، مجلس شورای اسلامی و اجرای برنامه هفتم توسعه کشور را به فال نیک گرفت و گفت: همه باید دست به دست همه بدهند و برای آبادانی تلاش کنند.

همراهی ارزشمند مدیریت شهری در پیشرفت همه‌جانبه شیراز

استاندار فارس نیز در این مراسم ضمن تقدیر از وزیر کشور جهت شرکت در این مراسم که همزمان با آغازین روز‌های فعالیت وی همراه شده، از او برای حضور در یادواره ۱۵ هزار شهید استان که در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود، نیز دعوت کرد.

محمدهادی ایمانیه ادامه داد: شاهد توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کلان‌شهر شیراز با همراهی ارزشمند مدیریت شهری هستیم و امروز می‌توان ادعا کرد که شیراز در همه جنبه‌ها، پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: با همراهی نماینده ولی‌فقیه در فارس، فرماندهان ارتش، انتظامی و سپاه در استان و همچنین نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۸۷ پروژه بزرگ و تأثیرگذار تعریف شد که در قالب یک میثاق‌نامه هم قسم خواهیم شد تا این پروژه‌ها به سرانجام برسند.

نماینده عالی دولت در فارس مجددا با بیان این نکته که تلاش مدیریت شهری موجب امیدواری جوانان این شهر و دیار شده است، تأکید کرد: باید هم‌قسم شویم تا جلوی مهاجرت‌ها در استان نیز گرفته شود که این مهم با توسعه متوازن شهری و روستایی محقق خواهد شد.

ایمانیه اضافه کرد: اقدامات مطلوبی در بخش اسکان، تامین آب و اشتغال روستاییان فارس انجام شده است.

به گفته وی؛ در سه سال گذشته از ۱۰۰۰ روستای دارای تنش آبی در استان، مشکل ۴۰۰ روستا حل شد و تا پایان امسال هم مشکل ۳۰۰ روستای دیگر مرتفع خواهد شد که حاصل تلاش همه‌جانبه است.

شیراز آماده اجرای قانون مدیریت شهری است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این مراسم با اشاره به چالش‌ها و خلأ‌های قانون شوراها، خواستار اجرای قانون مدیریت شهری که در مجلس شورای اسلامی هم مطرح هست، شد و اظهار کرد: اگر این قانون اجرایی شود خدمت بزرگی ایجاد خواهد شد.

سید ابراهیم حسینی از آمادگی استان فارس و شهر شیراز برای اجرای پایلوت این قانون خبر داد و افزود: قانون شورا‌ها نیز نیاز به بازنگری جدی دارد و ایراداتی برای کلانشهر‌ها در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز مأموریت شهرداری‌ها تغییر جدی کرده است، گفت: به عنوان مثال انتظار فرهنگی از کلان‌شهر شیراز به شدت بالاست و در این راستا از وزیر کشور خواستار احیای معاونت فرهنگی شهرداری‌ها در کلانشهر‌های مشهد، قم و شیراز هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در حوزه نیروی انسانی در سه سال گذشته حتی یک نیرو وارد شورا و شهرداری شیراز نشده و ضمن جلوگیری از ورود نیرو، سیاست‌های تشویقی اجرا و ۷۰۰ نیرو بازنشست شدند و اکنون فضا برای حضور نیرو‌های جوان متخصص و متعهد فراهم شده است.

حسینی به مسئله کمبود واگن برای خطوط مترو شیراز نیز اشاره کرد و گفت: استقبال مردم شیراز از مترو فوق‌العاده بوده و بنابراین نیازمند تأمین واگن به میزان کافی هستیم.

تأمین واگن؛ مطالبه جدی شهردار شیراز از وزیر کشور

شهردار شیراز نیز در این آیین اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در راستای امیدآفرینی برای مردم که جزو تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب است، براساس یک برنامه‌ریزی کار خود را در سه سال گذشته پیش برده‌اند و امروز و در چهارمین سال فعالیت، اقدامات انجام شده در معرض قضاوت عمومی قرار گرفته است.

محمدحسن اسدی با اشاره به افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۶ پروژه به اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومان در سی و هفتمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز، عنوان کرد: بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی ازجمله این پروژه‌هاست که به موازات محور شیراز-سپیدان و شیراز-یاسوج در دستور کار قرار گرفت که فاز نخست این پروژه به طول ۴.۴ کیلومتر به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی فاز‌های دوم و سوم آن امروز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: نهضت آسفالت و جهش عمرانی در شهرداری شیراز تعریف شد که امروز سی‌وهفتمین مرحله آن جهش عمرانی برگزار شد و براساس آن هرماه یک پروژه تأثیرگذار به بهره‌برداری رسیده است.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در یک مرحله از جهش عمرانی در سال گذشته ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه و در دهه فجر بسته ۵۰ هزار میلیارد تومانی افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

به گفته وی؛ هدف‌گذاری ما از دهه فجر سال گذشته تاکنون تعریف بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی است که در هفته دولت امسال رونمایی شد.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز خاطرنشان کرد: امسال، سال افتتاح ابرپروژه‌های عمرانی، حمل‌ونقلی، زیست‌محیطی، فرهنگی، گردشگری، شهرسازی، ورزشی و …خواهد بود.

اسدی همچنین اضافه کرد: یک برنامه راهبردی نیز با ۴۵ پروژه مهم و تحول‌گرا تعریف شد که در دست اجرا و بهره‌برداری قرار دارند.

وی با بیان اینکه در راستای امیدآفرینی، میزخدمت بین مردم در مصلی‌های نماز جمعه و شهرداری راه‌اندازی شد، راه‌اندازی نوبت شب و بازدید‌های شبانه از پروژه‌های بزرگ مقیاس، اجرای ۵ پروژه بزرگ گردشگری، اجرای تصفیه. خانه فاضلاب، بازارچه‌های محلی، اجرای مسیر و پل زندگی، راه‌اندازی کارخانه زباله. سوزی، اجرای مسیر ۳۰ کیلومتری دوچرخه‌سواری، سالن همایش‌ها و …از شاخص‌ترین پروژه‌های در دست اجرا و یا بهره‌برداری رسیده شهرداری شیراز است.

شهردار شیراز با اشاره به توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی در این کلان‌شهر از فعالیت و عملیات اجرایی خطوط چهارگانه و اتصال خط ۱ به ۴ سخن گفت.

اسدی همچنین به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و اختصاص ۳ درصد از بودجه عمرانی شهرداری شیراز به این موضوع سحن گفت.

حل مشکل کمبود واگن برای خطوط مترو، موضوع بازنگری باغ‌های قصردشت و تأمین نیرو برای شهرداری شیراز ازجمله درخواست‌های شهردار این کلان‌شهر از مقام عالی وزارت در این بخش از سخنان او بود.

اسدی همچنین در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ۱۴ زمین چمن مصنوعی و سالن ورزشی از مجموع ۶۶ پروژه سی‌هفتمین مرحله جهش عمرانی این کلان‌شهر اظهار کرد: در راستای امیدآفرینی، هم‌افزایی، تأکید استاندار فارس و شورای اسلامی شهر شیراز، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش فارس مبنی بر احداث زمین چمن مصنوعی در اماکن و محوطه‌های مربوط به آموزش‌وپرورش که قابلیت استفاده هم برای دانش‌آموزان و هم عموم مردم دارد، منعقد شد.

وی افزود: بر این اساس، ۱۴ مکان مشخص شد و امروز زمین چمن مصنوعی در این اماکن و مدارس به بهره‌برداری رسید.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز عنوان کرد: همچنین با تاکید استاندار فارس، شهرداری این کلان‌شهر نسبت به انجام آسفالت ۱۰۰ مدرسه اقدام کرد.

پروژه بزرگراهی آیت‌الله شهید رئیسی در سه فاز و دوکوهک به پایان می‌رسد

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم و سوم بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی در سی‌وهفتمین جهش عمرانی شهر شیراز اظهار کرد: این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر اجرایی می‌شود و نهایتا در فاز سوم خود در دوکوهک (جاده فجر) به اتمام خواهد رسید.

به گفته محمد امین؛ در اجرای این پروژه چهار تقاطع غیرهمسطح، سه پل بزرگ و ۱۲ پل آبراهی نیز احداث می‌شود.

وی عرض مقطع این مسیر را ۵۵ متر اعلام و خاطرنشان کرد: در طول مسیر دو عدد تونل جمعا به طول ۱۱۰۰ متر نیز به اجرا در می‌آید.

معاون شهردار شیراز از تجهیز کارگاه اول این پروژه در بولوار آفرینش خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته این پروژه ظرف یک‌سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

امین با اشاره به اینکه تجهیز کارگاه دوم در محدوده بوستان گلستان انجام شده، عنوان کرد: تجهیز کارگاه سوم نیز در نزدیکی جاده فجر انجام شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی این پروژه ۱۰ کیلومتری در یک قطعه با اعتباری بالغ بر ۷۹ هزار میلیارد ریال آغاز شده است.

نگاهی به آغاز عملیات اجرایی، افتتاح و بهره‌برداری از ۶۶ پروژه شهرداری شیراز در سی‌وهفتمین مرحله از جهش عمرانی این کلان‌شهر با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان

به گزارش طریق پرس، بهره برداری از پـروژه بلوار صادقیه به‌منظور اتصال بلوار اتحاد به بلوار تخت جمشید شرقی و توسعه شرق به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان، بهره برداری ۱۴ زمین چمن مصنوعی در ۱۴ مدرسه سطح شهر شیراز به وسعت ۱۴ هزار متر مربع با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ و ۳ بزرگراه شهید آیت الله رئیسی به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۵۵ متر، شامل ۴ تقاطع غیرهمسطح – ۳ پل بزرگ و ۱۲ پل آبراهی، شروع از کیلومتر ۴۰۰+۳ تا جاده فجر، دارای ۳ لاین سواره رو در هر جهت – ۵ متر پیاده رو و ۵/۶ متر کندرو، طول تونل باند رفت ۵۸۰ متر – طول تونل باند برگشت ۴۹۵ متر، عرض تونل ۱/۱۵ متر و ارتفاع تونل ۳۵/۹ متر با ارزش ۷۹۰۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی تونل ملل در تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی و آیت الله حائری به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی ۱۱ سالن ورزشی توپی و غیر توپی با اعتبار ۹۵۰ میلیارد تومان و همزمان افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۳۸ پروژه محرومیت زدایی به ارزش ۳۸۶ میلیارد تومان در مناطق ۲، ۳، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱.

بهره‌برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۲ به ارزش ۳۹.۹۳ میلیارد تومان شامل بهسازی لوله گذاری و جدول گذاری خیابان شاهداعی الله، بهسازی جدول خیابان تحویلی (لوله – کانیوا)، لوله گذاری خیابان شهید کدیور در شهرک بهار (کوچه‌های ۲۴، ۲۲، ۲۰، ۱۸)، لوله گذاری ده متری اول و دوم شیخعلی چوپان، زیرسازی، کانیوا گذاری و آسفالت منشعبات خیابان ابوالفضل، عملیات، تعویض لوله‌های آب‌های سطحی فرسوده خیابان کوچ، زیرسازی، کانیوا گذاری و آسفالت منشعبات بلوار رحمت و ابوذرغفاری، زیرسازی، کانیوا گذاری و آسفالت منشعبات خیابان‌های شمس، تحویلی و فخرآباد.

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۲ به ارزش ۶.۲۶ میلیارد تومان شامل بهسازی پیاده رو خیابان جنت (شیشه گری)، تک لبه و کانیوا منشعبات خیابان شهید کدیور.

بهره برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۳ به ارزش ۶۷ میلیارد تومان شامل احداث پارک محله‌ای رکن آباد، جدول، کانیوا، آسفالت و لوله گذاری شهرک سعدی

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۵ به ارزش ۱۵.۶۷ میلیارد تومان شامل پل عابر پیاده بلوار احمد بن موسی (ع) ابتدای بلوار صنعت

بهره برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۷ به ارزش ۵۴.۳ میلیارد تومان شامل لوله گذاری دفع آب‌های سطحی کوچه ۶۷ و ۷/۶۳ بلوار اتحاد، عملیات اجرای آسفالت سهل آباد، لوله گذاری دفع آب‌های سطحی کوچه ۲۸ تا ۳۷ بلوار نصر شرقی، بهسازی، زیرسازی و آسفالت معابر احمدآباد صغاد، بهسازی، زیرسازی و آسفالت معابر سهل آباد، بهسازی زیرسازی و آسفالت معابر بلوار اتحاد، (محلات ترکان، شرغان، قلعه نو، مهرگان، کوشکک و…).

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۷ به ارزش ۱۰۴.۶۵ میلیارد تومان شامل اجرای سالن ورزشی سایه (کوشکک) واقع در کوچه ۶۳ بلوار اتحاد، اجرای پارک در زمین‌های تعاونی فضای سبز قطعه ۴ و ۱۰ احمدآباد صغاد، زیرسازی و آسفالت معابر حسین آباد، سرتل و شهرک امام حسین (ع)، بهسازی، زیرسازی و آسفالت بلوار اتحاد.

بهره برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۸ به ارزش ۱۱.۹ میلیارد تومان شامل عملیات مرمت و بهسازی مسجد طبالیون در خیابان حسینی، تکمیل سنگ فرش و کف سازی (معابر اطراف ارگ کریمخان زند، میدان شهدا و خیابان هجرت)، مرمت، بهسازی و اجرای پارک محله‌ای در خیابان آستانه (گذر صابونی‌ها) آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۸ به ارزش ۳۲.۲ میلیارد تومان شامل لوله گذاری دفع آب‌های سطحی خیابان زند باریک، تکمیل سنگفرش خیابان ۲۲ بهمن (پروژه ملی زندیه)، عملیات بهسازی، کف سازی و بدنه سازی گذر‌های اطراف ارگ کریمخان و کوچه ۴ سعدی – کوچه ۵ و ۷ و ۹ هجرت – کوچه ۳ و ۵ خیابان ۲۲ بهمن (پروژه ملی زندیه).

بهره برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۹ به ارزش ۱۹ میلیارد تومان شامل بهسازی و مرمت جداره ها، جداول، پیاده رو سازی، زیرسازی، لوله گذاری و روکش آسفالت شهرک‌های سامان و یکتا، تعمیر و مرمت جداول شهرک احمد آباد، زیرسازی و روکش آسفالت شهرک احمد آباد.

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۹ به ارزش ۱۵.۷۹ میلیارد تومان شامل بهسازی و مرمت جداره ها، جداول، پیاده رو سازی، زیرسازی، لوله گذاری و روکش آسفالت شهرک‌های مهدی آباد و حجت آباد، بهسازی و مرمت جداره‌ها، جداول، پیاده رو سازی، زیرسازی، لوله گذاری و روکش آسفالت شهرک رضوان.

بهره برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۱۰ به ارزش ۱۰.۹ میلیارد تومان شامل پیاده رو سازی خیابان ۲۰ متری نهراعظم (مجاور بزرگراه امام خمینی (ره))، پیاده رو سازی و زیرسازی سطح شهرک انجیره و ورودی ضلع غرب.

بهره برداری از پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۱۱ به ارزش ۶.۵ میلیارد تومان شامل پیاده رو سازی بلوار فرصت شیرازی (بلوار فرصت از مدرس تا تخت جمشید).

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های محرومیت زدایی در منطقه ۱۱ به ارزش ۱.۸۸ میلیارد تومان شامل پیاده رو سازی خیابان قناعت پیشه جنوبی.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=13806
  • نویسنده : مریم رضایی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.