0
جنبش ضد استعمار؛

پایان کار فرانسه در نیجر

  • کد خبر : 4803
  • ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
پایان کار فرانسه در نیجر
کشور نیجر به طور رسمی از سال 1960 استقلال خود را اعلام کرده اما طی این سالها همواره با نفوذ و دخالت فرانسه کسانی در این کشور به روی کار آمده اند که منافع فرانسه را تامین کنند.

به گزارش طریق پرس ، جنبش ضد استعماری که در آفریقا به راه افتاده ممکن است طی مدت کوتاهی در تمامی این قاره دیده شود تا پایانی بر قرن ها استعمار غرب بر این قاره ثروتمند باشد.

همین رویکرد ضد استعماری کافی بود تا کودتای ارتش نیجر در ژانویه گذشته با برکناری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور آغاز شده و کودتاکنندگان این حرکت را ناشی از مشکلات امنیتی و اقتصادی نیجر دانسته و به دنبال تغییر و بهبود وضعیت کشورشان باشند.

رییس جمهور برکنار شده این کشور که تحت نفوذ غرب و بهتر است بگوییم به نوعی مهره روی کار آمده توسط فرانسه بوده است ، پس از دست بردن در انتخابات و همچنین سرکوب مخالفان ، این بهانه را به ارتش داد تا علیه او اقدام کرده و قدرت را بدست گیرد و زمینه اخراج خارجی ها را در این کشور سرعت ببخشد.

اما در این میان مهمترین و بزرگترین استعمارگر نیجر یعنی فرانسه با برخورد خسمانه تری مواجه شد و بایستی به سرعت میدان را خالی می کرد. فرانسه که نمی خواست شکست را قبول کند ، در ابتدا با تحریک چند گروه شبه نظامی و حتی ایادی خود در کشورهای همسایه نیجر تصمیم گرفت تا علیه این کشور اقدام نظامی انجام دهد اما با حمایت برخی از کشورها مانند مالی و بورکینافاسو از دولت جدید روی کار آمده در نیجر و تهدید به مقابله نظامی با متجاوزین به نیجر این موضوع نیز منتفی شد.

در ادامه کاهش یا بهتر است بگوییم پایان قدرت فرانسه در نیجر ، رسانه ها در فرانسوی مدعی شده اند دولت این کشور تصمیم گرفته با توجه به ناتوانی در امور محوله خود در نیجر ، سفارت فرانسه را در این کشور را به حالت کاملا بسته و تعطیل در آورد ، این گونه که مشخص است این پایان روابط دیپلماتیک بین نیجر و فرانسه خواهد بود.

پیش از این نیز در ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی توسط دولت جدید دستور داده شده بود که تمامی سربازان فرانسوی که به بهانه همکاری نظامی با ارتش نیجر در این کشور حضور داشتند باید این کشور را ترک کنند.

در روز ۲۷ سپتامبر ، سفیر فرانسه نیجر را به مقصد پاریس ترک کرد، پس از آن که امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه تحت فشار نیجر اعلام کرد که به همکاری نظامی خود با نیجر پایان داده و سفیر خود را از نیامی خارج می کند.

این سخنان توسط مکرون در حالی گفته شد که پیش از این در ۲۵ اوت ، مقامات نظامی در نیجر دستور اخراج سفیر فرانسه از این کشور را در پاسخ به اقدامات فرانسه که با منافع نیجر در تضاد است صادر کرده بودند و به وی ۴۸ ساعت فرصت دادند تا کشور را ترک کند.

بنظر می رسد پس از این پیام های کشور نیجر و فرانسه یا از طریق کشور های واسط انتقال خواهد یافت یا از زبان اسلحه علیه یکدیگر استفاده خواهند کرد.کشور نیجر به طور رسمی از سال ۱۹۶۰ استقلال خود را اعلام کرده که طی این سالها همواره با نفوذ و دخالت فرانسه کسانی به روی کار آمده اند که منافع فرانسه را تامین کنند.

 

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=4803
  • نویسنده : میلاد پناهی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.