2
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس :

موزه‌های فارس پذیرای ۵۰ هزار قلم شی تاریخی و فرهنگی

  • کد خبر : 12688
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
موزه‌های فارس پذیرای ۵۰ هزار قلم شی تاریخی و فرهنگی
بیش از 30 هزار قلم شی موزه‌ای استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور ثبت شده است.

به گزارش طریق پرس ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت پیش از ۳۰ هزار قلم شی موزه‌ای این استان در سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور خبر داد.
محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار قلم شی تاریخی و فرهنگی در موزه‌های استان فارس وجود دارد گفت: بیش از ۴۰ موزه تخصصی و مشارکتی در سطح استان فعال است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در رابطه با سامانه جامع اموال منقول فرهنگی و تاریخی کشور گفت: درواقع این سامانه ایجاد بانک اطلاعاتی از تمامی اموال منقول فرهنگی تاریخی در سطح کشور، هویت بخشیدن به اموال منقول فرهنگی تاریخی از زمان پیدایش اثر و قبل از ورود آن به موزه است همچنین مستند نگاری اموال تاریخی فرهنگی در بخش عمومی، تخصصی و وضعیت مرمتی آنها، ثبت و ضبط اشیاء در مبادی ورودی و کنترل وضعیت سرقت اشیاء و اعلام آن‌ها به‌تمامی مراجع ذیربط از طریق سیستم جامع اموال منقول فرهنگی، تاریخی است.
ثابت اقلیدی ادامه داد: این سامانه ایجاد سایت مرتبط جهت اطلاع‌رسانی، امکان ایجاد ارتباط و دسترسی در بعضی موارد خاص بر اساس سطوح دسترسی مختلف و نیز مکانیزه کردن تمامی نقل و انتقالات اشیاء موجود در موزه‌ها را نیز دنبال می‌کند.
او در ادامه افزود: در ۳ سال گذشته ۳ موزه تخصصی در فارس به بهره‌برداری رسیده و ۳ موزه دیگر نیز در شرف راه‌اندازی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر لزوم توسعه موزه‌های استان ازنظر کمی و کیفی تأکید کرد و گفت: باید درهرشهرستان دست‌کم یک موزه راه‌اندازی شود هرچند که هم‌اکنون برخی از شهرستان‌ها تا ۳ موزه هم وجود دارد اما برخی شهرستان‌ها هم فاقد یک موزه هستند که در این راستا طرح ایجاد و راه‌اندازی موزه در این مناطق در دستور کار است.
ثابت اقلیدی بر لزوم ايجاد موزه‌های تخصصي در مناطق مختلف استان تأکید کرد و گفت: ساخت موزه‌های تخصصي در هر منطقه يك ضرورت به شمار می‌رود.
او ادامه داد: در حال حاضر در استان فارس ۵۰ مجموع دار هم فعالیت دارند که برخی از مجموعه‌ها به موزه تبدیل‌شده و برخی نیز در شرف ایجاد موزه هستند.

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=12688

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.