1
حمایت و تفکر انگلیسی؛

تمرکز بر شوشا جهت ایجاد کریدور

  • کد خبر : 6435
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
تمرکز بر شوشا جهت ایجاد کریدور
ناتو بایستی با بازیگری کشورهای منطقه به آسیا بیاید و نقش اصلی آن را ترکیه ایفا خواهد کرد.

یادداشت / طریق پرس ؛ در سالهای اخیر با زیاده خواهی خاندان علی اف در غارت منابع آذربایجان ، کار به مسائل بین المللی نیز کشیده شده و در راستای همین رویکرد سعی در مصادره و الحاق مناطقی را به خاک خود داشته اند.

رژیم علی اف که در سالهایی که سکان و اختیار قدرت را در آذربایجان را به دست داشته است ، همواره با تحریک انگیس و ترکیه و همینطور جاه طلبی که شخص الهام علی اف سعی در دست اندازی به مناطقی در قفقاز جنوبی داشته تا بتواند با ایجاد مسیری از آذربایجان به ترکیه و در ادامه اروپا بتواند نقش مهمی در کاهش قدرت کشورهای منطقه داشته باشد تا خود را در این زمینه تاثیرگذارتر باقی همسایگان نشان دهد.

با هدف قطع ارتباط بین روسیه و ایران با هدایت انگستان سعی در ایجاد کریدوری شده اند که بسیاری از مسائل را تحت الشعاع قرار خواهد داد. ایجاد کریدوری به ظاهر تجاری که نیاز به گذر از چندین کشور دارد که باکو به تنهایی نه تنها اراضی مورد نیاز را در اختیار نداشته ، حتی توانایی ایجاد و ساخت آن را نیز نخواهد داشت. مناطقی از قره باغ و در ادامه ارمنستان و نهایتاً نخجوان و ترکیه بایستی در این زیاده خواهی مشارکت داشته باشند.

کریدور اتصال شرق به غرب، تحت عنوان کریدور زنگزور که همان دالان تورانی ناتو جهت حضور نیروهای نظامی خارجی(غرب) در منطقه است با هدف تحت تاثیر قرار دادن ایران و روسیه است که بتواند با ایجاد کمربندی اینچنین ارتباط را قطع کرده و زمینه حضور ناتو در آسیای مرکزی را فراهم سازد.

با موفقیت باکو در جنگ قره باغ و بازگرداندن مناطقی جدا شده به این کشور ، روحیه یاغی گری علی اف را بیش از پیش ترغیب جهت دست درازی به باقی اراضی منطقه شده و با چشم انداز فتح سیونیک(ارمنستان) سعی در ایجاد درگیری های کوتاه و مقطعی جهت در اختیار گرفتن سیونیک داشته تا دیگر برای ایجاد کریدور نیازی به رضایت و مشارکت ارمنستان نداشته باشد و ایروان را از قائده بازی بصورت کلی خارج کرده باشند.

مقامات باکو طی ماه های گذشته تمامی تلاش خود را بر فعال نشان دادن شهر شوشا در همه زمینه ها داشته تا با تمرکز بر این منطقه که نزدیک به استان سیونیک ارمنستان است بر تحرکات نظامی سرپوش گذاشته و توجیه قابل قبولی برای اقدامات تسلیحاتی آنجا داشته باشد.

از نفوذ جهت معرفی شوشا به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام ، تا برگزاری فستیوال های مختلف و صدور بیانیه شوشا نشان از آن دارد که علی اف بر روی این منطقه جهت پیش برد اهدافش حساب ویژه ای باز کرده است.

در ماه های آینده از شوشا که خود در سال ۲۰۲۰ به خاک آذربایجان الحاق شده و نقش آن در پیش برد تفکرات علی اف بیشتر خواهید شنید.

حال که بار دیگر حزب آذربایجان نوین به نمایندگی الهام علی اف برنده انتخابات ریاست جمهوری مهندسی شده و خنده دار آذربایجان برای هفت سال دیگر شده است ، بهترین فرصت برای او و هم فکرانش خواهد شد تا با یک برنامه ریزی دقیق زمینه تهاجم به مناطقی از ارمنستان را فراهم سازد و تقصیر را بر گردن ارمنستان بیاندازند.

اقدامات باکو در ۲ سال گذشته به خوبی نشان می دهد که حرکتی را که در پیش گرفته اند با هدایت چندین سرویس اطلاعاتی خارجی علی الخصوص انگلیس ، ترکیه و اسرائیل درحال انجام است .

ایجاد و در اختیار قراردادن پایگاه نظامی به رژیم صهیونیستی در نزدیکی و هم مرزی با ایران در همین راستا بوده تا بتوانند از این طریق به خیال خود به محدود کردن کشورمان در مقابل با اسرائیل و ناتو کمک کرده باشند. اقدامات و سخنان مقامات باکو جهت متهم کردن ایروان به اقدامات تحریک آمیز نشان از احتمال اقدام به حمله به مناطقی از ارمنستان کرده و نام آن را حمله پیش دستانه بگذارند.

انتهای بخش اول

میلاد پناهی

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=6435

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. به نکته های مهمی در این متن اشاره شد که باتوجه به همراهی نادانسته مقامات ایرانی در تکذیب وجود زنگزور یا مسیر ایرانی کریدر شرق به غرب باعث تشویق ارمنستان به راه اندازی این پروژه در آینده نزدیک و احساس سو استفاده از سوی ایران در جهت بهره برداری اقتصادی از این مسیر شده در حالی که کریدر ایران کریدر شمال جنوب است و باید تمرکز بر این مسیر باشد.با سپاس از پایگاه تخصصی طریق پرس برای طرح موضوع

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.