1
تلاش برای دیده شدن؛

اردوغان ، فلسطین یا اف۱۶؟

  • کد خبر : 4009
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱:۱۵
اردوغان ، فلسطین یا اف۱۶؟
حرکات اردوغان نشان از آن دارد که نتیجه نبرد در غزه هرچه باشد، او این نتیجه را به دستاوردی تبدیل کرده و از آن به نفع خود استفاده خواهد کرد ، چه آتش بس همراه با تبادل اسرا باشد و چه خاتمه نبرد با دخالت دیگر دولت ها.

یادداشت

طریق پرس – در بخش های اول و دوم این نکته را یادآور شدیم که اردوغان تلاش دارد از موضوع نبرد در غزه حداکثر استفاده را برده و علاوه بر نشان دادن تاثیرش در این مورد بتواند رقابت با ایران را در زمینه ای راهبردی به نفع خود پایان دهد.

بیانیات اردوغان نشان از آن دارد که نتیجه این نبرد در غزه هرچه باشد، او این نتیجه را به دستاوردی تبدیل کرده و از آن به نفع خود استفاده خواهد کرد ، چه آتش بس همراه با تبادل اسرا باشد و چه خاتمه نبرد با دخالت دیگر دولت ها.

او که تنش را با رژیم صهیونیستی به گونه ای اداره کرده که نه به روابط دیپلماتیک و نه روابط اقتصادی خدشه ای وارد نشود و فقط در حد یک مشاجره لفظی باقی بماند ، نسل کشی رژیم صهیونیستی را طوری بیان میکند که فقط در رسانه های ترک زبان با بزرگنمایی ویژه ای برجسته دیده میشود و در نشست های بین المللی کمتر دیده شده با این حرارت سخن بگوید و خبری هم از آن مخابر نمی شود.

روابط ترکیه و غرب به ویژه آمریکا که حامی سفت و سخت رژیم صهیونیستی بوده ، پیچیده تر از چیزی است که بخواهند بخاطر موضوع فلسطین آن را به خطر انداخته و درگیر ماجراهای بعدی شود.

خرید اف ۱۶ از ایالات متحده هنوز به مرحله اجرا و تحویل نزدیک نشده است و آمریکا در جریان عضویت فنلاند و سوئد به ناتو بیش از حد در مقابل ترکیه انعطاف از خود نشان داد تا بتواند این موضوع را تسهیل کند.

در همان ابتدای جنگ در اوکراین آمریکا با دادن امتیاز تایید فروش اف ۱۶ به ترکیه سعی داشت تا ضمن سرعت بخشیدن روند عضویت سوئد و فنلاند به ناتو بتواند ترکیه را جهت خطرهای احتمالی منافع آمریکا تجهیز کرده و در فرصت مناسب از آن بهره ببرد.

اما در مورد حمایت از اسرائیل وضع فرق میکند و مطمعناً آمریکا این اظهار نظرهای اردوغان هرچند که نمایشی باشد را بی پاسخ نخواهد گذاشت و در قراردها و مراودات مالی بین دو کشور به گونه ای لحاظ خواهد کرد. اما در شرایط کنونی برای اردوغان مساٌله مهمتر حفظ آبرو در درون ترکیه بوده تا بعد از پیروزی در انتخابات بتواند حرکت مثبتی از خود نشان دهد و در بین مردم به عنوان یک شخص ضد صهیونیست شناخته شود.

در اقداماتی جهت اقناع اذهان ، در تلاش برای انتقال مجروجان غزه به بیمارستان های ترکیه برآمد تا جای هیچ شبهه ای باقی نماند. با کمی مطالعه و دنبال کردن خبرهای رسانه های ترکیه ، تصور میکنید که تنها اردوغان است که در دنیا حامی مردم فلسطین است.

سیاست های ترکیه طی سالها به گونه ای بوده تا منافع رژیم صهیونیستی آسیبی نبیند ، اما با انتخاب شدن دوباره و البته سخت اردوغان با حمایت های کشورهای همسایه میسر شد ، برای دلجویی از آنان در چند مورد خبرهایی از ضربه امنیتی به سازمانهای جاسوسی اسرائیلی حاضر در ترکیه منتشر شد و با بزرگنمایی بیش از حد و البته حساب شده ترکیه سعی در نشان دادن عظمت این اقدام داشنتد.

پایان بخش سوم

میلاد پناهی

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=4009

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.