3
منابع مالی غرب؛

کدام نبرد گران تر است،اوکراین یا اسرائیل؟

  • کد خبر : 4233
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
کدام نبرد گران تر است،اوکراین یا اسرائیل؟
آمریکا مانند جنگ دوم جهانی در صدد است جنگ را از خاک خود دور نگه داشته و هر اقدامی را در هرجای دنیا انجام خواهد داد.از اوکراین گرفته تا تنش در دریای چین و جنگ در غرب آسیا،دیر نیست که آتش جنگ را به جان کشورهای آفریقایی بیاندازد تا ضمن ایجاد ائتلاف علیه مخالفان خود در این قاره بتواند مانند گذشته ثروت و منابع آفریقا را غارت کند.

یادداشت

طریق پرس ، در روزها و ماه های آغاز درگیری اوکراین این ارتش روسیه بود که بطور پیوسته پیشروی کرده و اگر همان طور ادامه داده بود اکنون تمامی اوکراین را در اختیار داشت ، اما با دخالت و وساطت آمریکا آتش بسی موقت برقرار شد که هدفی جز نجات زلنسکی از این چاهی که در آن افتاده بود نداشت ، روسیه از اکثر اراضی تصرف شده عقب نشینی کرد و این عمل آمریکا را در موضع بهتری جهت تجهیز و تامین کردن اوکراین قرار داد.

استراتژی که از همان ابتدا ایالات متحده دنبال می کرد این بود که در صورت هر گونه شکست و عقب نشینی عمده توسط ارتش اوکراین ، به اعتبار کشور آمریکا در دنیا خدشه وارد خواهد کرده و با همین رویکرد اروپا را با این سخن که در صورت شکست اوکراین کشورهای بعدی به نوبت هدف روسیه قرار خواهند گرفت را قانع(فریب) کردند که اوکراین را حمایت کنند.

با فشار سران آمریکا بر اروپا برای حمایت حداکثری مالی و تسلیحاتی از اوکراین ، مخالفت در این کشورها بین مردم و دولت بالا گرفت ، اما دولتهای اروپایی اکثرا اختیاری از خود نداشته و به نوعی فرمانبر آمریکا هستند و باید دستور را اجرا می کردند.

اما در نهایت کشورهای اروپایی به دستور آمریکا هر آنچه در انبارها (تسلیحات) و بانک ها داشتند را روانه اوکراین کردند. کار برای برخی از کشورها تا همینجا پایان نیافته و به اوکراین نیروی نظامی نیز اعزام کردند. با خالی شدن انبارها از سلاح  و اقدام به خرید تجهیزات جدید ، محتاج بودن آنها به آمریکا بیش از پیش نمایان شد و این نکته که آیا در صورت ایجاد درگیر شدن با کشوری دیگر توان دفاع از خود را دارند به موضوع اول آنها تبدیل شد.

دو هدف عمده آمریکا در این اقدام و تحت فشار گذاشتن اروپا از همان ابتدا مشخص بود ، اول خالی کردن داشته های اروپا که آنها را گوش به فرمان آمریکا خواهد کرد و دیگری امید به اینکه این حمایت ها در اوکراین کارساز شود و زلنسکی بتواند بر روسیه چیره شود.

با گذشته نزدیک به سه سال از آغاز نبرد اوکراین ، ارقامی از زبان مقامات اروپایی بیرون می آید که با مرور چگونگی نبرد براحتی میتوان دریافت که اعداد حمایت های مالی را کمتر از آن چیزی که انجام داده اند گفته ، تا علاوه بر عدم بی ثمر بودن کمک ها به اوکراین از خشم مردم کشورهای اروپایی جهت هدر دادن منابع ملی کم کنند.

هزینه دفاعی در اروپا بطور بی سابقه ای افزایش یافته ، چون نه تنها باید انبارهای خای شده را جایگزین کرده بلکه بایستی مانند گذشته به فکر حمایت از اوکراین نیز باشند.

در تازه ترین گزارش مقامات اروپایی از کمک ۲۶۰ میلیارد دلاری از آغاز سال ۲۰۲۲ حکایت دارد که گرچه این عدد بسیار کمتر از آن چیزی است که واقیعت دارد ، اما همین عدد هم چند برابر بودجه نظامی ارتش خیلی از کشورهای جهان است. با رقمی که به اوکراین کمک شده است میتوان چند کشور را از نو ساخت و برایش ارتش و نیروی دفاعی تعریف کرد.

این هزینه اما برای روسیه بدلیل موضع تهاجمی که از ابتدا در پیش گرفته نیز کم نخواهد بود. نکته ای که موجب گرانتر شدن نبرد اوکراین شد اقدام به ضد حمله توسط ارتش اوکراین بود که در نهایت بعد از گذشت چند ماه بی نتیجه باقی ماند.هزینه نبرد در غزه بیش از آنچه در اوکراین گفته شده برای اسرائیل در حال سپری شدن است. به گفته کارشناسان به نقل از مقامات اسرائیلی از هزینه روزانه ۲۷۰ میلیون دلاری تا هفته ای ۵ میلیارد دلار برای ارتش اسرائیل نقل شده است.

با کمی ضرب و تقسیم متوجه می شوید که در صورت ادامه نبرد ، اسرائیل هزینه ای که اوکراین به کمک تمامی غرب و داشته های خود در نبرد با ارتش قدرتمند روسیه انجام داده است را بایستی در طول کمتر از یکسال در جنگ با یک گروه شبه نظامی انجام دهد.

آمریکا مانند جنگ دوم جهانی در صدد است جنگ را از خاک خود دور نگه داشته و هر اقدامی را لازم بداند در هرجای دنیا انجام خواهد داد.از درگیری اوکراین گرفته تا تنش در دریای چین و جنگ در غرب آسیا. دیر نیست که آتش جنگ را به جان کشورهای آفریقایی بیاندازد تا ضمن ایجاد ائتلاف علیه مخالفان خود در این قاره بتواند مانند گذشته ثروت و منابع آفریقا را غارت کند.

پایان بخش اول

میلاد پناهی

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=4233

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.