0
جرزنی آمریکا؛

تنها راه گریز ، حمایت از غزه است

  • کد خبر : 4590
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
تنها راه گریز ، حمایت از غزه است
تقریباً بر ترکیه مسجل شده که دیگر امیدی به آمریکا جهت اجرای تفاهم منعقد شده نظامی وجود نخواهد داشت و اردوغان نبرد در غزه را بهانه کرده و از شکست خود در اجرایی کردن قراردادهای بین المللی یک پیروزی ساخت.

طریق پرس ، در بخش های قبلی یادآور شد که اردوغان در نهایت با تمام تلاش و خوش خدمتی هایی که برای ایالات متحده انجام داده بود ، از دریافت جنگنده های اف ۱۶ ناامید شده و سعی دارد تا این بد عهدی آمریکا که به نوعی عدم موفقیت دولت ترکیه در سیاست خارجی بوده را با نمایش رسانه ای جور دیگه ای نشان دهد و از این طریق محبوبیت از دسته رفته را دربین مردم ترکیه احیا کند.

در سفر آخر اردوغان به آمریکا جهت رایزنی دریافت جنگنده تهاجمی نسل سومی اف ۱۶ ، تقریبا بر او مسجل شد که دیگر امیدی از طرف دولت و کنگره جهت تحویل و اجرای تفاهم منعقد شده وجود نخواهد داشت و اردوغان به دنبال یک فرصت بود تا این شکست را به طور آهسته برای مردم ترکیه بازگو کند تا از خفت این عدم توانایی کم کرده باشد.

آغاز نبرد در در غزه همان فرصتی بود که اردوغان به آن نیاز داشت ، او باستی مسیر را طوری طراحی می کرد تا آمریکا و رژیم صهیونیستی را به واکنش تند وادار کرده و با ایجاد مشاجره هایی کوتاه ، داستان را به گونه ای پیش نشان دهد که عدم دریافت تجهیزات توافقی با ایالات متحده به حمایت اردوغان از مقاومت در غزه مرتبط بوده و این همان تاوانی است که ترکیه با حمایت از فلسطینیان پرداخت خواهد کرد ، او در این رویکرد تا حدودی موفق عمل کرده و به نوعی موفق شده افکار عمومی ترکیه را اقناع کند.

جنگ اوکراین و گرو کشی اردوغان در قبال عضویت کشورهای اروپایی به ناتو و عدم مداخله مستقیم به نبرد که بیشتر درگیر نشدن جهت آسیب های احتمالی از طرف روسیه و هم پیمانان در آن نقش داشته است ، سیاست های آمریکا را مبنی بر چگونگی فروش سلاح به دیگر کشورها را کمی تغییر داد . الزام انتقال تجهیرات نظامی به اوکراین برای جلوگیری از شکست در شرق اروپا دلیلی بود برای دست به عصا کردن فروش و تحویل ادوات سنگین نظامی به دیگر کشورها ، اما عدم اجرای توافق فروش جنگنده به ترکیه ، این کشور را بطوری در مجامع بین المللی غیرقابل پیش بینی کرد و اردوغان به صورت پراکنده آمریکا و دیگر هم پیمانانش را مورد هدف اظهارات ضد و نقیضی قرار می داد که مشخص بود یکی به نعل میزنید و یکی به میخ ، اما  در ادامه و با درگیرشدن بیشتر مناطق دنیا در جنگ ، ترکیه که سرش بی کلاه مانده بود و همه چیز را از دست رفته می دید راهی جز گرفتن موضع های محدود بر ضد غرب جهت فروکش کردن عصبانیتش نداشت و کار تا جایی پیش رفت که اردوغان در آخرین اظهارات از رژیم صهیونیستی عبور کرده و آمریکا را مورد هدف قرار داده است ، این جمله که «جهان عادلانه با حضور آمریکا محقق نخواهد شد» ، تندترین حرفی بوده که در طول دو دهه اخیر از اردوغان بر ضد آمریکا شنیده شده است.

او در این مدت با اظهاراتی سران فرانسه ، آلمان و رژیم صهیونیستی خطاب قرار داده و حسابی خود را مخالف اسرائیل و حامیانش نشان داده تا به اهدافی که در سر دارد نزدیک تر شود.

عصبانیت و پریشانی بیش از حد اردوغان نسبت به این است که جنگنده های اف ۱۶ به جای اینکه در ترکیه مستقر شوند و تحت کنترل ارتش ترکیه قرار گیرند ، به پایگاه های آمریکایی در یونان فرستاده شده و ترکیه را از معادلات منطقه ای حذف کرده اند. حمایت کلامی از فلسطین از یک سو و حملات ترکیبی هوایی و زمینی به خاک سوریه  و اشغال منطقه ای از خاک  شمال سوریه ، تضاد رفتاری بسیاری را در مورد عملکرد ترکیه نشان می دهد.

اما حمایت از غزه در شرایط کنونی یک دوراهی برای کشورها بوده و دولت ها بایستی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین یکی را انتخاب کرده و تبعات کوتاه و بلند مدت آن را بپذیرند ،  اردوغان از همین نکته استفاده کرد و از عدم موفقیت خود در اجرایی کردن تفاهم ها یک پیروزی ساخت ، بنظر میرسد هم اکنون محبوبیت اردوغان از ایام برگزاری انتخابات ۲۰۲۳ در ترکیه بیشتر شده است.

پایان بخش چهارم

میلاد پناهی

 

لینک کوتاه : https://tarighpress.ir/?p=4590
  • نویسنده : میلاد پناهی

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.